۳-۲- جامعه آماری

 

هدف اساسی هر تحقیق، کشف قوانین و اصول کلی حاکم بر یک جامعه آماری است. جامعه عبارت است از تعدادی عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که میان همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع ­باشد (شعبانی و سعادت، ۱۳۸۸). جامعه آماری پژوهش حاضر دارای دو بخش است:

 

الف. دانشجویان سال اول رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه ­های اصفهان و علوم­پزشکی اصفهان ورودی سال تحصیلی ۱۳۸۹- ١٣۹۰٫

 

ب. دانشجویان سال آخر رشته کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه ­های اصفهان و علوم­پزشکی اصفهان ورودی سال تحصیلی۱۳۸۶ -١٣٨۷٫ جدول ۳-۱ جامعه پژوهش را به تفکیک دانشگاه ­های مذبور نشان می­دهد.

 

جدول ۳-۱٫ جامعه آماری پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سال تحصیلی

 

دانشگاه

سال اول سال آخر مجموع اصفهان ۲۲ نفر ۳۱ نفر ۵۳ نفر علوم­پزشکی اصفهان ۱۶ نفر ۲۲ نفر ۳۸ نفر کل ۳۸ نفر ۵۳ نفر ۹۱ نفر

۳-۳- روش و طرح نمونه گیری

 

در این پژوهش، با توجه به محدود بودن تعداد افراد جامعه آماری از روش سرشماری[۹۲] بهره­جویی شد، در این روش داده ­های همه واحدهای جامعه پژوهش که موضوع بررسی را تشکیل می­ دهند، استفاده شده و کلیه افراد جامعه آماری مورد بررسی قرار می­ گیرند.

 

۳-۴- حجم نمونه و روش محاسبه

 

جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال اول و سال آخر رشته کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه ­های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان که در سال تحصیلی ۱۳۸۹-۱۳۹۰ مشغول به تحصیل می­باشند، تشکیل داده که ۹۱ نفر را شامل می­ شود.

 

۳-۵- ابزار گردآوری داده ­ها

 

اجرای هر پژوهش نیازمند ابزاری جهت گردآوری داده ­ها، به منظور ‌پاسخ‌گویی‌ به سؤالات و تبیین آن­ها ‌می‌باشد. یکی از ابزارهای متداول جهت جمع ­آوری اطلاعات، پرسشنامه ‌می‌باشد، لذا در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت سؤال­ها و اهداف آن، از پرسش نامه «سنجش نگرش نسبت به اینترنت» که حقایق و همکاران مبادرت به تدوین آن کرده، جهت گردآوری داده ­ها بهره­جویی شده­است. متغیرهای جمعیت شناختی شامل جنسیت، تأهل، سن، رشته تحصیلی، و دانشگاه محل تحصیل ‌می‌باشد. با توجه به چارچوب پژوهش، پرسشنامه از چهار بخش و با توجه به زمینه ­های موضوع مدلIAS مشتمل بر چهار خرده مقیاس احساس خودکارآمدی، مفید دانستن اینترنت، اضطراب اینترنت و لذت­بخش بودن اینترنت تنظیم شده­ که هر خرده مقیاس شامل ۱۰ سؤال است و هر سؤال در یک طیف لیکرت پنج درجه­ای (کاملاً موافقم، موافقم، تا حدودی موافقم، مخالفم و کاملاً مخالفم) ‌می‌باشد. در جدول ۳-۲ تناظر سؤالات پرسشنامه با پرسش­های پژوهش مورد توجه واقع شده­است.

 

جدول ۳-۲٫ تناظر سؤالات پرسشنامه با هر یک از پرسش­های پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان سؤال شماره سؤال تعداد لذت بخش بودن ینترنت ۱، ۵، ۹، ۱۳، ۱۷، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۳، ۳۷ ۱۰ مفید دانستن اینترنت ۲، ۶، ۱۰، ۱۴، ۱۸، ۲۲، ۲۶، ۳۰، ۳۴، ۳۸ ۱۰ اضطراب اینترنت ۳، ۷، ۱۱، ۱۵، ۱۹، ۲۳، ۲۷، ۳۱، ۳۵، ۳۹ ۱۰ احساس خود کارآمدی ۴، ۸، ۱۲، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۸، ۳۲، ۳۶، ۴۰ ۱۰

۳-۵-۱- روایی پرسشنامه

 

به منظور سنجش اعتبار ابزار گردآوری داده ­ها، پرسشگر مجدداً روایی و پایایی پرسشنامه را به منظور تجدید اعتماد خاطر اندازه ­گیری کرد. از نظر مفهومی، روایی[۹۳] درصدد ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این مطلب است که، آیا ابزار یا رویه اندازه ­گیری آن­چه را که تصور اندازه ­گیری دارد، انجام داده و اندازه ‌می‌گیرد؟ (شعبانی و سعادت، ۱۳۸۸، ص۷۸-۷۹)؛ به عبارت دیگر هدف از روایی ابزار آن است که وسیله اندازه ­گیری بتواند خصیصه­ها و ویژگی­های مورد نظر را اندازه ­گیری کند (خاکی، ۱۳۷۸، ص۲۲۸). روش­های متعددی برای تعیین ابزار اندازه ­گیری وجود دارد که از میان آن­ها ‌می‌توان به روایی محتوا[۹۴]، روایی سازه[۹۵]، روایی وفاقی[۹۶] و روایی همگرا[۹۷] اشاره نمود. برای روایی پرسشنامه “سنجش نگرش اینترنتی”، از روایی محتوایی استفاده شد.

 

۳-۵-۲- پایایی پرسشنامه

 

پایایی[۹۸] یکی از ویژگی­های فنی ابزار اندازه ­گیری است و با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد. روش­های مختلفی برای تعیین پایایی ابزار اندازه ­گیری وجود دارد که در این تحقیق با توجه ‌به این­که ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته و در این پرسشنامه خصیصه­ها و مؤلفه­ های مختلفی اندازه ­گیری شده­، از فرمول آلفای کرونباخ[۹۹] برای تعیین پایایی استفاده شده است (گودرزی، ۱۳۸۸، ص۲۳). در نهایت ضریب آلفای کرونباخ برابر ۹۶/۰ محاسبه گردید. جدول ۳-۳ ضریب پایایی هر یک از متغیرهای موجود در پرسشنامه را نشان می­دهد.

 

 

 

جدول ۳-۳٫ ضریب پایایی متغیرهای موجود در پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مؤلفه­ ها ضریب پایایی لذت بخش بودن اینترنت ۸۷/۰ مفید دانستن اینترنت ۸۶/۰ اضطراب اینترنت ۹۰/۰ احساس خود کارآمدی ۸۹/۰ کل ۹۶/۰

۳-۶- شیوه جمع ­آوری اطلاعات

 

به منظور توزیع پرسشنامه ­ها در دانشگاه ­های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، محقق به طور حضوری پرسشنامه ­ها را به دانشجویان ارائه داد و آن­ها سؤالات خود را در حین تکمیل پرسشنامه مطرح کردند، توزیع و گردآوری پرسشنامه و پاسخ­نامه­ ها، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به انجام رسید. در نهایت تعداد ۷۹ پاسخ­نامه صحیح عودت داده و بعد از جمع ­آوری آن­ها، مبادرت به تجزیه و تحلیل آن­ها شد. ‌بنابرین‏ نرخ بازگشت پاسخ­نامه­ ها ۸۷ درصد ‌می‌باشد.

 

به منظور رعایت جنبه­ های اخلاقی، دانشجویان رشته­ های کتابداری و اطلاع­رسانی و کتابداری پزشکی دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان مبادرت به پر کردن پرسشنامه ­ها نموده و هیچ ضرورتی در نوشتن نام و نام­خانوادگی افراد پاسخگو وجود نداشت. هم­چنین از پاسخگویان خواسته­شد تا در صورت علاقه به نتایج پژوهش آدرس پست الکترونیکی خود را یادداشت نمایند.

 

۳-۷- روش­های تجزیه و تحلیل داده ­ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...